Tagung "Inklusion und Exklusion. Facetten eines Phänomens in geschichts- und literaturwissenschaftlicher Perspektive"

Johannes Gutenberg-Universität Mainz, 21. - 23. Juni 2018

Tagungsort: Neue Mensa, Seminarraum 2, Staudingerweg 15

Kaum ein Begriff war in den letzten Jahren so häufig Thema von öffentlichen und politischen Debatten wie der der Inklusion. Während die Inklusion vor allem in der Bildungspolitik und den Bildungseinrichtungen als Thema virulent ist, werden Praktiken des Ein- und Ausschlusses besonders in innen- und sicherheitspolitischen Kontexten unter dem Schlagwort „Integration“ breit diskutiert.

Durch die Aufgeregtheit in der Diskussion und den Aktualitätsdruck droht der Blick dafür verstellt zu werden, dass Inklusion und Exklusion zeit-, raum- und medienübergreifende Phänomene menschlicher Gemeinschaften sind. Die Arbeitsgruppe „Inklusion und Exklusion in Geschichte und Literatur“, angesiedelt am Forschungsschwerpunkt Historische Kulturwissenschaften an der Johannes Gutenberg-Universität in Mainz, hat es sich daher zum Ziel gesetzt, einen historisch informierten Beitrag zu diesen quasi ubiquitären Schlagworten zu leisten.

Wir verstehen dabei Inklusion und Exklusion nicht als binäres Konzept, sondern als mit einander kommunizierende Verfahrensweisen, die wechselseitig bedingt und auch abstufbar sind. Unter Umständen können diese Verfahrensweisen einen nicht intendierten Überschuss mit nicht intendierten Folgen, also eine Eigendynamik, entwickeln, die wiederum auf die InExklusionskonstellationen, ihre Semantiken, Akteure und Narrative rückwirkt.

Ziel der Tagung ist, die Frage nach den praktischen Formen und Narrativen der Phänomene von InExklusion in je spezifischen historischen Konstellationen und/oder der zeitgenössischen Literatur in den Mittelpunkt zu stellen. Dadurch können nicht intendierte Effekte, zeitübergreifende Strukturen und kulturspezifische Besonderheiten oder Gemeinsamkeiten besser herausgearbeitet und kritisch hinterfragt werden.

Programm (> Download)

Thursday, 21st June

Welcoming Addresses

13:00  Stefan Müller-Stach (Vice President for Research and Early Career Academics)

13:15  Jörg Rogge  (Research Unit Historical Cultural Sciences)

Section 1: We and the Others – Affiliation, Membership, Discrimination

Moderation: Jörg Rogge

13:30  Bert Carlstrom (London): Inclusion through Hegemony. Hernando de Talavera’s (1438?-1507)  Conditional Inclusion of New Christians

14:20  Laura Tarkka-Robinson (Sussex): ’Interesting only to German feelings’? The construction of culture specific characteristics in the English Reception of J.G. Zimmermann

15:10  Coffee Break

15:25  Stefanie Affeldt (Heidelberg): Whitening Sugar. Culinary Inclusion and Exclusion in Australia

16:15  Christin Hansen (Regensburg): Historical stereotypes and the question of identity and affiliations

17:05  Concluding Discussion Section 1

Section 2: “... and you are out!” – Semantics and Narratives of InExclusion

17:35  Peter D’Sena (Hertfordshire/ London): ‘Race‘, Racism and Identity in Herge’s Adventures of Tintin

18:30 Jörg Rogge (Mainz): Cultures of Affiliation. Introduction of the Research Group “InExclusion in   History and Literature”

19:30  Reception

Friday, 22nd June

Moderation: N.N.

09:00  Tabea Ligeia Meurer (Mainz): Belonging, at last. Rehabilitations of later Roman senators and their monumentalization at the Roman Forum of Trajan as a phenomenon of inclusion

09:50  Ulrich Breuer (Mainz): Bärenkräfte. Der ungeschickte Deutsche in Lili’s Park

10:40  Coffee Break

10:55  Andrey Ryazhev (Togliatti, Russian Federation): "Since you have become servants of Allah...”: Muslim identity in religious polemics on the south-eastern borders of the Russian Empire (late 80's – early 90's of the 18th century)

11:45  Bryan Anthony C. Paraiso (Manila, Philippines): Inclusion/Exclusion in the Authorized Heritage. Narratives of Philippine History Museums

12:35  Concluding Discussion Section 2

13:05  Lunch Break

Section 3: Enclosure, Expulsion, Sorting – Practises and Processes of InExclusion

Moderation: N.N.

14:20  Martin Schneider (Konstanz): Exklusion und Legitimation. Stratifikatorische Macht in Konrads von Würzburg Heinrich von Kempten

15:10  Timothy Attanucci (Mainz): All Inclusive? Wealth and Melancholy in the Chapbook Fortunatus (1509)

16:00  Coffee Break

16:15  Daniel Schrader (Regensburg): Costs of an insiders’ space. Inclusion and exclusion practices of Samara’s city councillors during the Russian Revolution and Civil War, 1917-1918.

17:05  Evy Johanne Håland (Bergen): Inclusion and Exclusion during the Religious Rituals of the Anastenarides in Greece

17:55  Concluding Discussion

Saturday, 23rd June

Moderation: N.N.

09:00  Benjamin Schmid (München): Selbstexklusion durch Scham. Über eine Grundlage politischer Ordnungsformen

09:50  Alison E. Martin (Reading): Common Knowledge: Science, Translation and the Politics of Inclusion

10:40  Coffee Break

11:10  Concluding Discussion Section 3: Subsequently: Final Discussion of the Conference

12:30  End of the Conference

Kontakt:

InExklusion@uni-mainz.de

Sprecher: Prof. Dr. Jörg Rogge
Mitarbeiterin: Judith Mengler, M.A.